Syyskuun ensimmäinen sunnuntai alkoi kääntyä iltaan, kun lähestyin reilun kymmenen tuhannen muun Leonard Cohen
-fanin kanssa Helsingin Sonera Stadiumia. Lauantainen kaatosade oli
onneksi enää muisto, ja sunnuntain iltapäivä oli auringonpaisteellaan
lupaillut hienoa keikkailmaa, mutta nyt pilvet roikkuivat taas
matalalla, ja ilmassa oli sateen uhka. Kiivettyäni yläkatsomon toiseksi
ylimmäiselle riville ja luodessani katseen alas lavan suuntaan
huolestuin myös illan tunnelmasta ja äänentoistosta. Mitä tästä illasta
tulisi, miten Cohenin matalalla liikkuva ääni kantaisi koko katsomoon,
ja ennen kaikkea: jäisikö Cohenin keikoista tuttu tiivis, intiimi
tunnelma kokematta näissä stadion-olosuhteissa.
Heti
keikan aloittaneen kappaleen ”Dance me to the end of love”
ensimmäisestä tahdista lähtien oli selvää, että huolet olivat turhia.
Tässä kuussa 78 vuotta täyttävän Cohenin poikkeuksellisen matala,
tunnistettava ääni oli varmaankin todella hankala miksattava, mutta se
toistui aitona - herkkänäkin - koko skaalaltaan. Taustalaulajien, Hattie
ja Charley Webbin sekä Sharon Robinsonin, kuulaat ja vibrattomat (ah,
miten raikasta kuultavaa tänä vibraton luvattuna aikakautena!) äänet
toimivat kuin taustana Cohenin maalailevalle tulkinnalle. Unohtaa ei
sovi myöskään taustalla soittaneita muusikkoja, jotka saivat myös
monipuolisia sooloja soitettavikseen: erityisesti kitaristi Bob Metzgerin ja kosketinsoittaja Neil Larsenin soolot jäivät mieleen. Myös taitava Javier Mas oli tärkeässä roolissaan soittaessaan bandurriaa ja/tai laudia, noita kitaransukuisia soittimia.
Ihailtavaa
oli havaita muusikoiden keskinäinen kunnioitus, he selvästikin
ymmärsivät olevansa yhdessä enemmän kuin pelkästään taitavien
muusikoiden summa. Jokainen hoiti oman osuutensa tyylillä ja
ammattitaidolla, mutta itseään korostamatta, ja juuri siksi homma
toimikin niin hyvin. Hurmaava oli myös Cohenin tapa kunnioittaa
kanssamuusikoitaan hatunnostolla ja kumarruksella, ja myöskin mainita
nimeltä muutkin konsertin onnistumiseen myötävaikuttaneet henkilöt:
ääniteknikot, valomiehet, lavan rakentajat jne. Sillä tottahan se on:
ilman heitä olisi tuokin konsertti jäänyt tuollaisenaan toteuttamatta.
Konsertin
musiikillinen anti oli läpileikkaus Cohenin urasta, mukana oli
tunnettuja klassikoita, hieman tuntemattomampia kappaleita ja myös
kappaleita uusimmalta ”Old ideas” -levyltä. Itselleni jäivät parhaiten
mieliin soolojen rikastuttama ”Bird on a wire”, ”Sisters of Mercy”, ”In
my secret life”, ”I’m your man”, ”Night comes on”, ”Suzanne” sekä
tietenkin ”Take this waltz”. Yleisön suosikkien kärkeen tuntui aplodein
mitattuna nousseen myös Sharon Robinsonin tulkitsema ”Alexandra
leaving”, jonka Robinson tuotti ja osin myös kirjoitti Cohenin ”Ten New
Songs” -albumille vuonna 2001. Itse en suuresti innostunut Robinsonin
mielestäni laimeaksi jääneestä tulkinnasta, enkä Webbin sisarusten
soolostakaan (”Coming back to you”), vaikka vekkuliahan sitä pieni
keikkaharppuakin oli kuulla. Ja tarkennukseksi: kun puhun
keikkaharpusta, niin puhun todellakin pienestä soittimesta!
Illan
parhaan esityksen tittelin ansaitsee mielestäni jo konsertin toisena
kappaleena soitettu ”The Future”. Se polkaistiin käyntiin lähes
direstraitsmaisella kompilla, joka imaisi yleisön mukaansa liikehtimään.
Kuten oma lauluvalmentajani sen osuvasti sanoo: ”Svengi ei ole
makuasia!”
Pitkän, lähes nelituntisen
konsertin jälkeen mietin, mitä siitä jäi päällimmäisenä mieleen, ja sen
kirjasinkin jo tuohon otsikkoon: tyyli, laatu ja ammattitaito. Lavalla
ei tapahtunut paljoakaan, ei ollut monimutkaisia koreografioita, vain
mustiin pukeutuneet muusikot, ja miehillä tietysti cohenmaiset hatut.
Mutta se, mitä tehtiin, tehtiin tyylillä. Lavarakenteetkin olivat
hillityt, taustakankaat värjättiin valoin milloin rauhoittavan
vihreiksi, milloin hehkuvan punaisiksi, milloin jopa taivaallisen
valkoisiksi. Välispiikitkin olivat harvassa, mutta mitäpä sitä turhia
yleisöä kosiskelemaan, kun yleisön sydämiin pääsee paremmallakin
tavalla.
Toiveeksi illasta jää, että
Leonard Cohen pysyy hyvässä kunnossa ja jaksaa ainakin vielä kerran
tuoda kiertueensa Suomeen. Kryptisistä ja monitahoisista, usein
vaikeaselkoisistakin, teksteistä huolimatta konsertissa vallitsi lähes
harras tunnelma, ja konsertin jälkeen oli hieman samanlainen olo kuin
hyvän, rentouttavan joogatunnin jälkeen.
Konsertin
toteutuksen raudanluja ammattitaito ei kääntynyt itseään vastaan, eikä
ilta ollut steriili, ei hajuton, ei mauton. Aito ja klubimainen tunnelma
valtasi Sonera Stadiumin, varsinkin illan jo pimennettyä. Ehkä se oli
Cohenin mittaamaton karisma, joka teki juuri sen tarvittavan särön
ammattitaidon pintaan. Kuten Cohen itse tekstissään ”Anthem” kirjoittaa:
”There’s a crack in everything, that’s how the light gets in.”
Teksti ja kuvat: Tupuna
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti