Varoitus! Seuraa subjektiivinen
hehkutus ja nostalginen paluu milleniumiin!
Jokaisella musiikin suurkuluttajalla on
oma inhokkinsa, jota ei vain yksinkertaisesti ole sallittua arvostaa
saatikka fanittaa. Toisille se on Yö, toisille Mamba,
mutta yksi orkesteri tuntuu nauttivan kyseistä kunniaa hanakammin
kuin mikään muu. Suomalaista musiikkikeskustelua ja -mediaa on
viime aikoina vallinnut konsensus, jonka mukaan Limp Bizkitistä
ei saa pitää vitsailematta. Jokainen uutisointi koskien yhtyeen
paluuta Suomeen oli vähintäänkin ironisesti sävytetty. Tämä on
sinänsä ymmärrettävää, sillä nokkamies Fred Durst on jo
vuosia kuulunut musiikkibisneksen vihatuimpiin hahmoihin. Yleisön
reaktio oli kuitenkin aivan muuta kuin ironinen.
Viimeksi vuonna 2009 Kaapelitehtaalla esiintyneen yhtyeen riveistä on pudonnut DJ Lethal, jonka korvaajana livenä toimiva DJ Skeletor (tai DJ Franco, ota tuosta nyt selvää) lämmitti meitä yleisöä soittamalla levyltä modernin metallin klassikoita Slipknotista System of a Downiin. Me olimme kuitenkin tulleet katsomaan Durstia, rumpali John Ottoa, basisti Sam Riversiä sekä kitaristi Wes Borlandia.
Viimeksi vuonna 2009 Kaapelitehtaalla esiintyneen yhtyeen riveistä on pudonnut DJ Lethal, jonka korvaajana livenä toimiva DJ Skeletor (tai DJ Franco, ota tuosta nyt selvää) lämmitti meitä yleisöä soittamalla levyltä modernin metallin klassikoita Slipknotista System of a Downiin. Me olimme kuitenkin tulleet katsomaan Durstia, rumpali John Ottoa, basisti Sam Riversiä sekä kitaristi Wes Borlandia.
Noin 25 ikävuoden molemmille puolille
jakautuvassa ystäväpiirissäni on jo muutaman vuoden ollut
havaittavissa kaipuuta ja nostalgiaa vuoteen 2000, jolloin Bizkit
julkaisi menestyneimmän albuminsa Chocolate Starfish and the Hot
Dog Flavored Water. Albumi edustaa monelle vihatun nu-metal
-genren huippukohtaa sen soidessa aikanaan tauotta ja aiheuttaen
pahennusta reisitaskuhousuisten koululaisten vanhemmissa. Nu-metal
katosi yhtä räjähdysmäisesti kuin se oli saanut suosionsakin.
Vain harva genressä tunnettu orkesteri on pystynyt pitämään
uraansa yllä tekemällä omaa musiikkiaan (vrt. aikalainen Linkin
Park, josta on vuosien mittaan kadonnut kaikki jäljet
rap-metallista). Myös Limp Bizkit hairahti polultaan 2000-luvun
puolessa välissä, josta todisteena karmaiseva cover The Whon
kappaleesta Behind Blue Eyes. Tätä materiaalia ei Nosturissa
onneksi kuultu. Vasta alkuperäiseen kokoonpanoon yhtyeen palauttanut
vuonna 2011 julkaistu Gold Cobra todisti yhtyeen olevan
parhaillaan kun se ei yritä olla muuta kuin Limp Bizkit. Levyn ja
tuoreimmat sinkun Ready To Go pomputtavuus saivat odotuksemme
keikasta korkealle siitä hetkestä lähtien, kun liput tulivat
myyntiin.
Tunnelma
Nosturissa oli tiivis ja energinen siihen pisteeseen asti, että
moshpitin ja ensimmäisen käsirysyn syntyminen ei vaatinut edes
musiikkia. Kun lopulta valot pimenivät ja lavalle astelivat odotetut
hahmot. Ylivoimaisesti suurimman jännityksen kohteena oli kuitenkin
Borlandin illan asuvalinta: valkoinen välkkyvä post-apokalyptinen
discopallo. Keikka alkoi vuoden 1999 hittilevyn Significant Other
raidalla Show Me What You Got ja setti jakaantui tasaisesti
yhtyeen alkupään tuotannon välille poiketen The Propagandan
ajaksi The Unquestionable Truth pt. 1 -albumille, sekä Bring
It Backin ja Gold Cobran ajaksi vuoden 2011 paluulevylle.
Vaikka yhtyeen esiintyminen nokkamies Durstia lukuun ottamatta ei
muistuttanut vuosituhannen vaihdetta energisyydessään, on
muistettava, että niistä ajoista jo tovi vierähtänyt, sekä,
totta puhuakseni, ei kyseistä asiaa yleisön taukoamattoman
adrenaliiniriehumisen ja hurmion keskeltä huomannut. Toisena
soitetun Rollin’ (Air Raid Vehicle) -kappaleen luoma räjähdysmäinen
pomppuaalto ei yleisössä laantunut oikeastaan missään vaiheessa
esiintymistä, josta huolestunut Durst varoitteli useampaan otteeseen
lavan edustalla olleita faneja. Kappaleen Livin’ It Up aikana Durst
nosti eturivissä sinnikkäästi moshanneen pojan lavalle ja veti
kappaleen C-osasta loppuun yksin hänelle. Poika ei kuitenkaan jäänyt
viimeiseksi lavalla vierailleeksi, sillä George Michael cover
Faithin aikana lavalla ahtereitaan keikutti tusinan verran tyttöjä.
Yli neljäänkymmeneen ikävuoteen päässyt Durst on siis edelleen
se sama mies.
Keikan ehdottomiksi kohokohdiksi
nousivat kuitenkin viimeisinä soitetut MI:2 -tunnari Take
A Look Around sekä illan päättänyt Break Stuff, jonka
C-osan lopettava huuto ”break your fucking face tonight” kuului
varmasti satelliittikuntiin asti. Keikka ei jättänyt ketään
kylmäksi, vaikka aina voi kiistellä siitä, mikä kappale jäi
kuulematta, mutta tosiasia on kuitenkin se, että yhtyeellä on
enemmän hittejä, kuin useampi uskaltaisi myöntää. Itselleni
juuri Take A Look Around on ollut lapsuudessani SE kappale,
jonka kuuntelemiseen ei koskaan kyllästynyt ja jonka vuoksi halusin
kuollakseni olla Wes Borlandin kengissä. Sen kuuleminen sai
palaamaan siihen hetkeen jolloin micmacin reisitaskuhousut jalassa
ostin ensimmäisen aidon CD-levyni Chocolate Starfishin
paikallisesta marketista. Sama levy on edelleen hyllyssä, eikä
varmasti siellä pölyynny.
Varatun lippunsa epähuomioissaan
lunastaa unohtanut ystäväni sanoi keikan jälkeen seuravaa: ”en
haluu kuulla mitää, en haluu! paitsi et haluun, mitä ne veti,
kerro! oliks hyvä! olihan se, totta kai se oli…”. Vastaukseni
hänen kysymyksiin ei ole vieläkään päättynyt, sillä paluu
lapsuuteen oli parempaa kuin olisimme voineet kuvitella.
Teksti: Rukola
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti