30.7.2013

Hittejä ja nostalgiaa DBTL:n torstai-illassa


Tuntuu, että joka ainoa ihminen on viimeisten kuukausien aikana jossain vaiheessa todennut, miten ihana Jonne Aaron on. En kuitenkaan odottanut artistin keikalta hirveästi, sillä Negativen musiikki on paljon lähempänä omaa musiikkimakuani kuin Jonnen nykyinen tuotanto. Olin kuitenkin utelias.

Artisti oli päättänyt rikkoa Guinnessin maailmanennätyksen ja nousta yli sadan metrin korkeuteen esittämään keikkansa ensimmäiset biisit. Tunnelma ei ollut kovinkaan välitön, kun laulaja liihotti korkeuksissa, ja bändi soitti sisällä teltassa. Aikaa operaatioon meni 20 minuuttia – melkein puolet keikalle varatusta ajasta. En tiedä, oliko ennätyksen rikkominen kenenkään muun mielestä hieno juttu kuin itse artistin. Itseäni se ainakin lähinnä otti päähän. Olisin halunnut nähdä laulajan – en pelkästään kuulla häntä.

Jonne Aaronin keikkasetissä oli monta Vain elämää -biisiä. En saanut niistä kauheasti irti, koska en ole jaksoakaan kyseistä sarjaa katsonut. Lähinnä tuntui oudolta nähdä Negativen laulaja laulamassa Dingoa.

Sen sijaan Jonnen oma tuotanto toi esiin hänen karismansa. Keikan paras hetki oli Sininen lintu. Sitä esittäessä laulajan herkkyys ja välittömyys tuli esiin. Esitys oli kaunista ja liikuttavaa.

Olisin mielelläni kuullut enemmänkin Jonne Aaronin omaa musiikkia, koska niissä biiseissä hän oli selkeästi parhaimmillaan. Keikan loppu tuli artistillekin yllätyksenä. Hän joutui jättämään suunnittelemansa akustiset biisit soittamatta. Viimeisenä Jonne Aaron esitti Taivas itkee hiljaa -singlensä.


Irina esiintyi olohuoneessa

Upcider oli tuonut DBTL:ään sympaattisen, pienen olohuoneen keskelle teltta-aluetta. Tässä olohuoneessa Irina esiintyi. Hän totesi keikan alussa, ettei ole kirjoittanut edes soittolistaa. Olohuoneessa sai esittää toiveita.

Olohuonemainen tila mahdollisti välittömän tunnelman artistin ja esiintyjän välillä. Irina oli erittäin sympaattinen esiintyjä, joka tosiaankin esitti biisejä myös yleisön toiveiden perusteella. Soittolista nojautui pitkälti hittibiiseihin, ja laulajan ääntä oli miellyttävä kuunnella livenä.

DBTL elävöitti Aurajoen rantaa

Irinan keikan jälkeen lähdin kävelemään Aurajoen rantaa pitkin. Huomasin Papa Joe -jokilaivan kohdalla, jotta siellä oli bändi soittamassa. The Grammers veti uskottavasti kikkeliheviä, ja yleisöä oli kerääntynyt sekä laivalla että jokirantaan.

Kaupunkifestivaalien yksi parhaimmista puolista onkin se, että koko kaupunki tuntuu heräävän ihan toisella tavalla eloon. Ihmiset eivät jää kotiin, vaan tulevat katsomaan, mitä kaupungilla on tarjottavaa. DBTL:ssä oli jopa mahdollista hypätä benji-hyppy keskellä kaupunkia.



Anssi Kela toi nostalgian

Olen kuunnellut Anssi Kelan Nummela -albumia nuoruudessani lukemattomia kertoja. Puistossa-biisi saa edelleen elävät mielikuvat lukioajoista mieleeni. Tästä syystä oli vaikeaa olla hymyilemättä kameran takana, kun Milla ja Puistossa -biisit lähtivät soimaan. Se oli kuin olisin ottanut aikamatkan takaisin yli kymmenen vuoden taa.

Minun ja ilmeisesti myös muun yleisön iloksi Anssi Kela esitti monta biisiä juuri Nummela -albumilta. Uudesta tuotannosta hän esitti vain tunnetuimmat biisinsä. Yleisöä oli paikalla paljon ja kaikki olivat esiintyjästä innoissaan.

Anssi Kela oli tosi hyvä ja mukaansatempaava esiintyjä. 45 minuuttia kului todella nopeasti. Hämmästyin, kun artisti totesi, että on viimeisen biisin aika. Hän kertoi esittävänsä kävely-biisin. Keikka päättyi luonnollisesti Nummelaan.



Ilta päättyi Paula Koivuniemeen

Paula Koivuniemi on täydelliseksi hioutunut, upea ja säteilevä iskelmä-tähti. Hänen esiintymistään on ilo katsella ja ääntään ilo kuunnella. DBTL:ssäkin hän oli kerännyt teltallisen ihmisiä yleisökseen. Sata kesää tuhat yötä ja Kuka pelkää Paulaa sytittivät keikan alussa takuuvarmasti yleisön. Koko perjantai-illan teemana tuntui esiintyjien biisivalinnoissa olevan hitit. Niinhän se festareilla kuuluukin.

Itse en kuuntele iskelmä-musiikkia, joten keikan parhaimmiksi hetkiksi nousivat Paulan esittämät Peltirumpu ja Rakkautta ja piikkilankaa. Oli mukava kuulla biiseistä aivan omanlainen versio Paulan esittämänä. Rakkautta ja piikkilankaa oli paljon rauhallisempi ja herkempi kuin alkuperäinen. Peltirumpu-biisiä tuki yleisön vankka kuoro.

Paula Koivuniemi osasi ottaa yleisönsä - niin kuin arvata saattoi.


Teksti ja kuvat: Terhi Mahlamäki


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Palkki

Palkki