Perjantai:
Kosteaa, kuumaa, muodikasta. Melkein
kolmeenkymmeneen nousevat lämpöasteet käärivät odotukset ja
housunlahkeet korkealle. Festivaalin taiteellisen führerin Toni
Rantasen edellisvuotinen kommentti ”ei niit ainakaa ens vuan
tuu jos mult kysytää” on sysätty syrjään festivaalikansan
valuessa Kuudennen linjan sisäpihalle rannekkeet kourassa.
Esiintyjäkaartin puolesta Kuudes Aisti poikkeaa edellisvuoden
Circle -painotteisesta ohjelmasta ja muuntautuu Suomen
Pitchfork -festiksi, Ossi Mäntylahden painajaiseksi,
nevöhöör hipsteribändien luokkakokoukseksi. Festarikansa jakautuu
karrikoidusti punkkareihin, stonereihin ja Hellooks -väkeen.
”Peruuntuneen The Beatlesin paluukeikan tuplalavaa puretaan. Rätön ja Lehtisalon huhuttiin korvaavan Lennonin ja Harrisonin."
Haapaniemen pikkuflown aloittaa
seurueellemme vanhan koulukunnan vaihtoehtorockpumppu Radiopuhelimet.
Lavalla heiluvat isät tuuttaavat riffivetoista, oivaltavaa jytää
raivolla ja vuosikymmenten kokemuksella. Yleisön joukossa vilahtelee
paljon uusia hymyjä. Lähinnä kitaristi Jarno Mällisen
mielen sopukoista kumpuavat sävelet ja sanat käsittelevät absurdin
arkisia teemoja päihtyneen, punaista näkevän härän säntäilevällä
voimalla. ”Ajattele herkkuja, hyviä ruokia, ajattele
puolukkahilloa, mutta ajattele myös valkosipulia.” Aistin päälava
ei välttämättä ole se intiimein keikkapaikka tinkimättömälle
räminälle. Radiopuhelimet nostaa uskon tulevaan ja räjäyttää
festivaalit käyntiin juuri kuten pitääkin.
Myöhäisen saapumisen takia
ensimmäinen Takalavan esiintyjä, jota laahustamme katsomaan on The
Fresh And Onlys, San Franciscon panos surffi-indien ihmeelliseen
maailmaan. Karvaiset miehet soittavat ihan kivaa kesäpoppia ihan
kivoilla soundeilla. Radiopuhelimien jälkeisen ähkyn vuoksi The
Fresh And Onlysin meno tuntuu kovin vaisulta ja rokkipoliiseina
löydämme syypääksi laiskan rumpalin. Jos kyseinen mies tekisi
indietehtaassani töitä, hän olisi varmasti se suojatyöpaikan
saanut, työnsä valikoiden ja hitaasti tekevä mies, jolle joka
vuosi yritetään epätoivoisesti keksiä työtehtävä, jossa hän
olisi mahdollisimman vähän muiden tiellä (lavojen
lajitteluvastaava? ympäristövastaava?). Indiemarkkinointifirmassa
hän olisi oravanpyörään sulautunut mies, jolle mikään ei tunnu
miltään. Yleinen dissailun ilmapiiri ajaa meidät Adidas-lavalle,
jossa Eevil Stöön KC/MD Mafian puhuttelemattomuus
kyseenalaistaa Kuudennen linjan terassin edustalle tehdyn
löytöretkemme täysin. Toimii kuin DNA-mokkula. Samaa linjaa jatkaa
päälavan Savages. Päädymme poistumaan alueelta
väliaikaiselle ravinnonetsimismatkalle.
Mr. Peter Hayden on meille
aistin ensimmäinen stoner/doom -kategoriaan asettuva akti. Hollannin
pörinämekassa, Roadburn -festivaaleillakin vieraillut
orkesteri on henkilökohtaisesti täysin uusi tuttavuus. Mr. Peter
Hayden soi lujaa ja komeasti. Moogin, kahden kitaran ja kahdensadan
efektin luomat äänivallit taiteilevat silkan sekasorron ja
nerokkaiden psykedeelisten teemojen rajamailla. Paketti pysyy
kuitenkin loppuun asti hyvin kasassa, eikä orkesteri sorru pelkkään
meluvallin synnyttämiseen, vaan rakentaa Kuudennen linjan lavan
ympäristöön oman maailmansa. Tämän vuoksi tänne ollaan tultu.
Kuudennen aistin hienous kiteytyy sen
korttelijuhlamaiseen ulkoasuun. Miljöö toimii festarin todellisena
pääesiintyjänä ja nostaa esiintyjät astetta korkeammalle
tasolle. Todiste numero yksi: Soundstream ja Nokia Factory.
Otetaan kolme paatunutta räminärämpytirokkaria El Pepe, Fat
Lehtinen ja allekirjoittanut. Laitetaan joukkio vieraalle maaperälle,
tuntemattomalle alueelle, dance-musiikin luolaan Nokia Factorylle
kuuntelemaan Soundstream aliaksella kulkevaa house-artistia. Tulos:
hiki. Soundstreamin tyylitajuisia disco/soul -samplejä hyödyntävä
house iskee tanssihermoon juuri tarvitsemallamme tavalla. Tätä
Nokia Factoryn miljöö ja poikkeuksellisen hyvät soundit ainoastaan
korostavat. Tila on täyteen ahdettu, mutta jonotusta ei silti
tarvita, sillä Kuudennen linjan ja Factoryn väliä saa kahlata
täysin vapaasti (tänne tulemme siis palaamaan useamminkin).
Todiste kaksi: Hopeajärvi ja
Red Bull Garage. Red Bull Garage on festareiden pienin venue, tästä
johtuen 01:45 yöllä paikkaan on myös jonoa. Jonotuksen takaa
paljastuu täyteen ahdettu kellaritila, todellinen autotalli.
Tunnelma on järjetön. Nuorten miesten indierock -yhtye Hopeajärvi
vääntää timantinkovaa jytää ja yleisö tanssii. Tunnelmasta
kertoo kattoon kondensoituvat pisarat. Tunnelma on juuri niin hikinen
kuin musiikki antaa ymmärtää. Viime vuoden aistien ykkösnimen
Jussi Lehtisalon luotsaamalle Ektro Recordsille
siirtynyt Hopeajärvi tekee koukeroista ja oivaltavaa sekä
(Radiopuhelimista poiketen) äärimmäisen tarttuvaa rokkia. Bändin
basisti spiikkaa heidän olevan ”Hypejärvi”, mutta bändin
ympärillä pyörivää nousukiitoa on helppo peesata, sillä keikka
on helposti kovimpia tänä vuonna. 5/5, kuulostaa rokilta. Soundaa
tajuttoman hyvältä. ”ASIATTOMILTA PÄÄSY KIELLETTY!” Keikka
vie mehut. Tästä on hyvä siirtyä yöpuulle.
Lauantai:
Juhlat ovat täydessä vauhdissa kun
valumme takaisin alueelle toiseen erään, päänäytökseen. Joose
Keskitalo on helppo ohittaa kun tietää mitä Takalava on
tarjoamassa. Torchea on odotettu Suomeen jo pitkään.
Sludge-piirien outolintu, iloinen, duurivoittoinen ja koukuttava
bändi on kerännyt julkisuutta myös homoseksuaalisuuden
puolestapuhujana. Niin paljon hyvää yhdessä paketissa!
Harmillisesti Takalavan edustalle ei suuria yleisömassoja valu.
Myöhemmin yöllä bändin rumpali kuittaa täpötäydellä
Kuudennella linjalla, että ”täällähän meidän olisi pitänyt
vetää, sairas meininki”. Keikka on kuitenkin timanttia. Lähinnä
uusimman albumin, Harmonicoren kappaleista koostunut setti ei
jätä mitään epäilyksen varaan. Kohokohtana levyn kakkosraita
Kicking sekä encore-setin ”bombstring” -vedot, joissa voi
todistaa festivaalien alhaisinta virettä. Toivottavasti paikalla on
muitakin promoottoreita, kuin festivaalin järjestäjät, sillä
Torche on saatava takaisin Suomeen klubikeikalle. Vajaa tunnin setti
tätä hunajaa ei vain yksinkertaisesti riitä.
Seuraavaksi takaisin mainosalueelle,
Adidas-lavalle, Heineken-telttaan, Nokia Factoryn edustalle.
Rap-osaston odotetuin nimi Killer Mike näyttää
suomalaisille kollegoilleen miten verkkaisellakin flowlla pystyy
tuomaan viestin perille. Keikan punaisena lankana toimii artistin
Reagan-vastainen paatos, jota tuoreimman levyn teemat kannattelevat.
”Fuck Ronald Reagan” -huudatusten siivittelemänä saapuu myös
kaatosade. Kovasti tuntuu kiittelevän helsinkiläistä yleisöä ja
edellistä vierailuaan kaupungissa, enkä kyllä ihmettele, sillä
Mike pyyhkii KC/MD Mafialla hikeä otsaltaan.
Sade yltyy ja päälavan edusta
ammottaa tyhjyyttään, vaikka vuoroon on tulossa yksi
mielenkiintoisimmista artisteista. Pitchforkissa asti ylistetty King
Tuff on täydellistä musiikkia kesäpäivän taustalle.
Legendaarisen Sub Popin leivissä levyttävä indiemies tekee
hyvän mielen poppia, joka ei keskity kurtistamaan kulmiaan edes
lyriikoissaan. King Tuffin tarkoituksena on pitää hauskaa ja se
välittyy sisäpihamiljööseen. Timanteilla koristeltuun
farkkuliiviin sonnusteltu mies ei säästele sillä keikka avataan
kappaleilla Alone & Stoned sekä Anthem, viime
vuonna julkaistun nimikkoalbumin avausraidat. King Tuffin lisäksi
livekokoonpanossa nähdään rumpali ja basisti, jotka ovat kuin
suoraan 60-luvun teksasilaiselta rahtarivarikolta. Kaikki peliin
tyyppinen mentaliteetti toimii. Yleisön joukossa on huomattavissa
silkkaa iloa ja riemua vaikka vesisade yltyy välillä monsuunin
kaltaisiin mittoihin. Vesi loiskuu onnellisten ihmisten kenkien alla.
Keikan loppupuolella taivas selkenee, auringonlasku osuu Kallion
kerrostalojen seiniin ja King Tuff rauhoittaa tunnelman kappaleellaan
Swamp of Love. Keikka on täyttä voittoa, eikä sade haittaa
ketään.
Pienen välitauon jälkeen on taas aika
syöksyä sisätiloihin. Kuudennen linjan lavalle nousee
noise-pioneeri Keiji Hainon luotsaama Nazoranai:
”Avaruus on syvä ja suuri paikka,
mutta toisin kuin yleisesti luullaan, se ei ole tyhjä. Siellä on
loputtomasti suurta ja pientä. Siellä on mikroskooppisen pientä
avaruuspölyä, mikä leijailee ympäriinsä. Ja siellä pohjalla -
se ei ole hiljaista - vaan kun se pöly hankautuu itseään vasten,
se synnyttää melua. Eli avaruudessa on jatkuva melu. Siellä on
jatkuva joku soundi, joku taajuus siellä taustalla mikä alati
vaihtelee. Sitten aina välillä sieltä syvyyden taajuudesta nousee
riffejä, jonka jälkeen ne riffit ammutaan tänne Kuudennelle
linjalle ja ne syö sirppien tavoin ihmisen ulkokuoren, kaikkien
paikalla olevien ihmisten ulkokuoren, tuhoaa sen pikkuhiljaa, pääsee
sisään, pääsee ytimiin ja hajottaa sen kaiken. Ja sitten yhdistää
sen jälleen orgaaniseksi, yhtenäiseksi, messuavaksi massaksi, joka
palvoo sitä avaruusmölyä.” -Fat Lehtinen 7.7.2013 klo 02:14
(välittömästi Nazoranain esityksen jälkeen)
On sanomattakin selvää, että
edellisen tyhjentävän kolmivarttisen jälkeen on pakko kerätä
voimia hetki ennen illan viimeistä esiintyjää. Takalavalta
sisätiloihin siirretty New Bomb Turks edustaa vanhan liiton
punkkia: konstailematonta, menevää ja toimivaa. Siirtyminen
Kuudennen linjan illan viimeiseksi on bändille loistava uutinen,
sillä yleisö ja miljöö ovat otollisempia. Vaikka lavalla olevat
miehet eivät välttämättä ole otollisimmassa iässä näin
aggressiiviselle tahdille, on keikka silti täynnä adrenaliinia ja
hikeä. Laulaja Eric Davidsonin lavatyöskentely on sillä
tasolla, että yleisön joukosta löytyvät King Tuff ja Torchen
satunnaiset jäsenet jäävät tuijottamaan suu auki, liittyäkseen
myöhemmin lavan edustalla riehuvaan yleisömassaan. Hikoilemme Fat
Lehtisen kanssa kuin siat. El Pepen silmälasit katoavat
pogoilijoiden jalkoihin. Taas on yksi hieno päivä pulkassa.
Kaksi päivää jo takana taattua
tykitystä, joten pelko hiipii selkäpiitä pitkin. Joutuuko
sunnuntai vaisun kotiinpaluupäivän rooliin? Onko Rantasen ja
kumppanien takataskussa vielä panoksia loppuhuipentumaan? Päivän
ensimmäiset esiintyjät, joita todistimme kahden vastakohtaparin
muodossa antavat ymmärtää kyseessä olevan edellä mainittu
vaihtoehto. Ensimmäinen pari Euro Crack vs. Hero Dishonest
käsittää kaksi niminä kovaa aktia. Edellinen on Julma Henrin
ja RPK:n eli Koksukoon tuore kollaboraatio, joka jatkaa
KC/MD Mafian luotsaaman huumehuuruisen rapin tiellä. Yhtä lailla se
jää myös valitettavan puhuttelemattomaksi. Hero Dishonest
taas on sekoiluhardcoren tunnetuimpia nimiä Suomessa: tunnetuimpia
räjähtävistä ja ennalta arvaamattomista keikoistaan. Nyt,
takalavan ensimmäisenä esiintyjänä bändi tuntuu irralliselta ja
etäiseltä. Sekoilua tapahtuu, mutta jossain hyvin kaukana. Keikasta
on vaikea saada mitään irti, joten päätämme siirtyä muihin
sfääreihin.
Toinen pari on Adidas-lavan How To
Dress Well vs. hetkellisen paluun tekevä kulttibändi
Kakkahätä-77. Edellinen on yhdysvaltalaisen Tom Krellin
kokeellista RnB;tä luova projekti, joka on hyvin irrallaan muusta
festivaalin pääalueella esiintyneistä artisteista. HTDW istuu
paremmin Salamestassa esiintyneiden Laurel Halon kaltaisten
elektronisten artistien kattaukseen, josta yleisökato Adidas-lavan
edustalla toimii todisteena. Yleisökatoon saattaa vaikuttaa myös
Takalavalla esiintyvä Kakkis, joka vetää lavan ylivoimaisesti
suurimman yleisömäärän luokseen. Myös Pää Kii
-yhtyeestä tutun Teemu Bergmanin johtama Kakkahätä-77 on
kerännyt lopettamisilmoituksensa jälkeen itselleen huomattavan
kulttimaineen. Yhtyeen keikkailemattomuus ja Bergmanin kiireet Pää
Kiin kanssa näkyvät ulosannissa erittäin vahvasti. Yhtyeen
soinnista puuttuu kaikki se energisyys ja huolettomuus, jotka
vetoavat uusiin kuulijoihin kerta toisensa jälkeen. Tuntuu aivan
siltä, kuin keikkaa katsova yleisö olisi paikalla vain siksi, että
voisi sanoa nähneensä Kakkahätä-77:n livenä. Hiljainen ja
paikallaan seisova yleisö on kaukana energisen punk-keikan yleisön
tunnuspiirteistä.
Siirrymme aikaisemmin mainittuun
Salamestaan, joka sijaitsee erillään muusta festivaalialueesta,
katsomaan Sami Kettusen ohjaamaa dokumenttia suomalaisesta
black metal -kulttuurista nimeltään Loputon Gehennan Liekki.
Harvinainen dokumentti ottaa aihepiiriin hyvinkin humoristisen ja
viihdyttävän näkökulman keskittyen genressä vaikuttavien
henkilöiden omiin kertomuksiin. Bonuksena ennen varsinaista
pääesitystä malttamattomalle yleisölle näytetään ensin
ohjaajan lyhyempi teos Romua, Ruiskeita, Rutinaa -suomalaiseen
noiseen syventyvä dokumentti. Elokuva toimii vielä paremmin kuin
Gehenna, eikä kippurassa nauramiselta voi välttyä. Molemmat
dokumentit ovat todellakin tutustumisen arvoisia, ja pelastavat
heikosti alkaneen sunnuntain.
Siirrymme jälleen loppuillaksi
sisätiloihin, jossa alkuillan vastakkainasettelun teema saa jatkoa.
Vastakkain asettuvat Death Trip ja Joy Orbison.
Terveistä Käsistä tunnetun Läjä Äijälän
luotsaama melusammio Death Trip vaikutti marginaalissa tultaessa
90-luvulle ja on noussut jälleen esiin Ektro Recordsin (kyllä
jälleen kerran) julkaiseman kokoelmaboksin kautta. Death Trip
luottaa yksinkertaisiin junnaaviin riffeihin ja ilkeään noiseen.
Läjä nousee lavalle kokomustissa trikoissa sukkahousut päässään
ja huutaa väkevästi kaiutettuna. Death Tripissä on huomattavan
paljon enemmän tarttumapintaa kuin edellisen illan Nazoranaissa.
Ehkä juuri tämän vuoksi päätämme siirtyä Nokia Factoryn
uumeniin seuraamaan Joy Orbisonin sulosointuja. Joy Orbison
nimimerkillä esiintyvä Peter O’Grady tekee viikonlopun
lähtemättömimmän vaikutuksen elektronisen musiikin saralla.
Tamppaamme Nokia Factorylla alusta loppuun, tauotta, hurmioituneena.
Kappaleet on rakennettu niin, ettei kuulijalle anneta mahdollisuutta
taukoon. Show tuntuu tauottomalta nousulta, noudattaen Barney
Stinsonin filosofiaa täydellisestä bilelevystä. Joy Orbison
vie tästä parista voiton kilometrimitalla.
Festivaalien viimeinen esiintyjä on
kotimainen Baltimor. Yhtye edustaa vauhtia ja vaarallisia
tilanteita ja on henkilökohtaisesti illan odotetuin akti. Baltimor
on riffien ruhtinas, kitaroinnin kuningas, paahtamisen paroni.
Baltimor on Motörhead spiidissä, Iron Maidenin
duunariveli, parasta skeittipunkkia ilman skeittiä tai punkkia.
Baltimor on paras tapa päättää festivaalit, piste.
Kuudes aisti tekee marginaalimusiikille
palveluksen tuomalla sen suurimman yksittäisen suomalaisen
marginaalimusiikin yleisön kuultavaksi. Festivaalin järjestäjät
ovat nyt jo kahtena vuonna peräkkäin pystyneet tuomaan Kallioon
niin timanttisen ja silti monipuolisen kattauksen artisteja, että
mahdollisille tuleville aisteille voi hyvin ostaa lipun sokkona ja
luottaa järjestäjien näkemykseen täysin. Tämän vuoden Kuudes
aisti oli uusien tuttavuuksien juhlaa, jonka saralla on muilla
suomalaisilla festivaaleilla vielä paljon opittavaa.
Teksti ja kuvat: Rukola
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti