Ylppö, Rival Sons, Ewert and the
Two Dragons, Olavi Uusivirta, Disco Ensemble, The Rasmus, Mustasch,
Flogging Molly, Refused, Pulp
On
helvetin kuuma, suorastaan tunnen kuinka aurinko polttaa takaraivoani.
Se heijastuu mereen, joka kimaltelee kuin kliseisemmässäkin
turistipostikortissa. Lomamatkan sijaan olen kuitenkin saapunut
Ruissaloon, tuohon Suomen festarihistorian idylliseen kehtoon, jossa
pääsee vilvoittelemaan vedessä samalla kun bändi X soittaa rokkia ja
näkee ruotsinlaivojen saapuvan ja taas lähtevän. Ruisrock on jälleen on
alkanut.
Samalla kun Kuningasidea tanssittaa aikaisin paikalle saapunutta juhlakansaa Rantalavalla, viihdytän itseäni katsomalla kuinka Herra Ylppö
korkkaa Ruisrockin päälavan. Yllättävän moni on saapunut jo paikalle
siinä mielessä että päälavan seutu on jo täynnä fiilistelijöitä, mutta
muuten festarialue tuntuu vielä ammottavan tyhjyyttään. Asetun päälavan
alueelle tanakkaan rokkipoliisi-pönötykseen ja alan asennoitua
festaritunnelmaan.
Jo heti Ylpön
jälkeen aloittaa päivän ensimmäinen minua todella kiinnostava
esiintyminen. Saan pitkästä aikaa yllättyä erittäin positiivisesti kun Rival Sons
asettaa yleisön aikakapseliin ja suoraan takaisin 80-luvulle aidon
klassisen rokin pariin. Bändin intohimoinen blues-rock tuo upeasti
takaisin menneidenvuosikymmenten
alkuperäisen kipinän, samalla lisäten kuitenkin mukaan nykypäivän
elementtejä pitäen kokonaisuuden mielenkiintoisena ja vangitsevana.
Eniten bändin riveissä häkellyttää ja ihastuttaa uskomattoman lahjakas
ja tekninen laulaja Jay Buchanan, jonka keuhkokapasiteetti vastaa
lähinnä lentotukialuksen tilavuutta. Bändin lavapreesensiä hallitsee
valtava intohimo, joka välittyy suoranaisesti siinä miten bändin jäsenet
käsittelevät soittimiaan puhumattakaan juuri edellä mainitusta
laulajasta, joka hyväilee mikrofoniaan kuin se olisi hänen suurinkin
elämänsä rakkaus (mahdollisesti onkin). Tässä on bändi, joka loistaa
pelkällä lahjakkuudellaan, eikä tarvitse monimutkaisia lavapropseja tai
muita erikoisefektejä sitä todistamaan.
Rival Sonsin keikan lähetessä loppuaan riennän vielä Ruisrock-alueen toiselle laidalle katselemaan loppua Olavi Uusivirran
setistä, joka harmikseni osui päällekkäin juuri Rival Sonsin kanssa.
Puuskuttaessani kohti rantalavaa ohitan aurinkolavan, jossa Ewert and the Two Dragons
soittaa niin sydämellistä musiikkia, että vetää kiireellisimmänkin
festivaalivieraan (minut) luoksensa. Kiehtovaa, tuumin, ja hymyilen
katsellessani yleisön rauhallista keinumista musiikin tahtiin. Aurinko
on Ruissalossa, musiikki soi Ruissalossa, ihmiset ovat onnellisia
Ruissalossa. Suomen festarikesä todella on täällä.
Vapautuessani
transsistani muistan matkani todellisen määränpään ja jaksan juoksuani
kohti Olavi Uusivirtaa. Ehdin juuri näkemään muutaman viimeisen
kappaleen Olavi Uusivirralta, joka - kuten aina - toimittaa
hyväntuulisen suvisuomalaisen fiiliksen suoraan sydämestään yleisöön.
Disco Ensemblen
aloittaessa päälavalla on festarialuekin jo täydessä kukoistuksessaan
festarikansan vihdoin saavuttua paikalle. Tämä minun silmissäni
tietynlainen Suomen ylpeys saa yleisön jalkoihin välittömästi vipinää ja
päälavan edessä kohoaa suuri hiekkapilvi kun villeimmät tanssijat
tömistelevät jalkojaan jo ennestään tärisevää hiekkakenttää vasten.
Laulaja Miikka Koiviston hikipanta kuvastaa hyvin
lavalla tapahtuvaa atleettista toimintaa ja minun on väistämättä
todettava, että Disco Ensemble on aina ollut äärimmäisen kova live-akti
selä etenkin suomalaiseksi bändiksi todella näyttävä, eikä bändi petä
näiden seikkojen suhteen tälläkään kertaa.
Suomen keikkarintamalla hiljattain pääasiassa hiljaiseloa viettänyt The Rasmus
oli buukattu ensimmäisen päivän loppusuoralle YleX -telttaan, jonka
lavan eteen uskollisimmat fanit olivat kokoontuneet jo reilusti ennen
puoli kahdeksaa. Lavan eteen on nostettu läpinäkyvä harso, jonka taakse
mysteerinen bändi saapuu ja soittaa ensimmäiset sointunsa. Kun harso
putoaa, eturivi villiintyy ja yleisö saa kuulla kappale toisensa jälkeen
edellistään suurempia hittejä, jotka saavat jopa allekirjoittaneen joka
ikisen nostalgia-solun kihelmöimään. The Rasmuksen livekunto on
oikeasti hyvä ja miellyttävää katsottavaa eikä edes pelkästään
nostalgisoinnin vuoksi. Tavallaan bändi jättää YleX-teltan siltikin
odotettua kylmemmäksi.
Jätin pienen jahkailun jälkeen The Rasmuksen soittelemaan telttaansa muutamat viimeiset kappaleet omine nokkinensa sillä tahdoin katsastaa hetken Mustaschin keikkaa ennen pian alkavaa Flogging Mollya. Hetken keikkaa seurattuani alkoi kyllä huolella harmittaa, että olin hylännyt hyvää nostalgista fiilistä nostattavan The Rasmuksen keikan tämän vuoksi, sillä tasaista moottoripyörämetallia porskutteleva Mustasch oli rannalle sijoitettuna täydessä kirkkaassa päivänvalossa yksinkertaisesti tylsä. Aiemmin klubitilassa katsastettunani bändi toki otti tilan haltuunsa mitä nyt vähän tasapaksusti silloinkin, mutta suurta lavaa bändi ei tuntunut täyttävän samanlaisella antaumuksella. Haukoteltuani rantalavan läheisyydessä muutaman biisin ajan, siirryin suosiolla odottelemaan päälavan tuntumaan, sillä tiedän että seuraava esiintyjä jos mikä herättäisi minut aneemisesta uneliaisuudesta johon olin jo ehtinyt vaipua ja saisi minut hyvälle mielelle.
Jätin pienen jahkailun jälkeen The Rasmuksen soittelemaan telttaansa muutamat viimeiset kappaleet omine nokkinensa sillä tahdoin katsastaa hetken Mustaschin keikkaa ennen pian alkavaa Flogging Mollya. Hetken keikkaa seurattuani alkoi kyllä huolella harmittaa, että olin hylännyt hyvää nostalgista fiilistä nostattavan The Rasmuksen keikan tämän vuoksi, sillä tasaista moottoripyörämetallia porskutteleva Mustasch oli rannalle sijoitettuna täydessä kirkkaassa päivänvalossa yksinkertaisesti tylsä. Aiemmin klubitilassa katsastettunani bändi toki otti tilan haltuunsa mitä nyt vähän tasapaksusti silloinkin, mutta suurta lavaa bändi ei tuntunut täyttävän samanlaisella antaumuksella. Haukoteltuani rantalavan läheisyydessä muutaman biisin ajan, siirryin suosiolla odottelemaan päälavan tuntumaan, sillä tiedän että seuraava esiintyjä jos mikä herättäisi minut aneemisesta uneliaisuudesta johon olin jo ehtinyt vaipua ja saisi minut hyvälle mielelle.
Vaikka Flogging Molly ei tavallaan yllätä koskaan, se saattaakin olla juuri se mikä siinä onkin parasta! Bändi nimittäin tarjoaa keikoillaan joka
kerta niin sitä samaa älytöntä meininkiä, ettei ole ihmekään että
Ruisrock kiinnittää bändin esiintymään Ruissaloon enemmän kuin usein.
Fiilis Flogging Mollyn keikalla on tälläkin kertaa aivan uskomaton, kun
koko päälavan alue muuttuu jättimäiseksi irkkubaariksi, jossa
alkoholissa dipatut musiikkifanaatikot kiipeilevät toistensa olkapäillä,
olutpullo kiertää anniskelualueella kädestä käteen ja valtaosa
populasta tanssii vallatonta käsikynkkätanssia suuressa ringissä.
Flogging Mollyn keikalta voi kotiinsa viedä hyvän mielen lisäksi yhden
arvokkaan elämänohjeen: On mahdotonta olla surullinen kun kuuntelee
iloista irlantilaista musiikkia.
Vuoden
Ruisrockin (ainakin allekirjoittaneen silmissä) mielenkiintoisin
kiinnitys on ruotsalainen 90-luvun alussa perustettu ja lopussa hajonnut
hardcore punk -bändi Refused,
jonka kauan huhuttu comeback muuttui todeksi tänä vuonna kun bändi
toden totta palasi Tammikuussa yhteen ja alkoi kiertää erinäköisiä
festareita ympäri Eurooppaa. Bändin vokalisti Dennis Lyxzén
on kuitenkin vahvistanut, että kyseessä on ainutkertainen yhteenpaluu,
joka tulee vielä loppumaan ennemmin kuin myöhemmin. Oli miten oli,
Ruisrock ehti vielä apajille ja Refused olikin yksi festarin viimeisistä
kiinnityksistä sekä YleX-teltasta huokuvasta energiasta päätellen myös
yksi odotetuimmista. Suuren Refused-lakanan keinuessa lavan edessä,
teltan yleisön keskuudessa vallitsevaa jännitystä voisi leikata
veitsellä.
Kun bändi saapuu vihdoin
lavalle, suomalainen fanikunta purskahtaa loputtomaan huutoon. Itse myös
Refusedin suurena fiilistelijänä huomaan hiljalleen hakeutuvani
jatkuvasti lähemmäs lavaa kunnes musiikki vie minut lopulta täysin
mukanaan. Refused on niin uskomaton, etten edes muista milloin olisin
viimeksi keikan aikana innostunut noin paljon yhtään mistään muista
bändistä. Sanat eivät vain riitä, varsinkaan jos ne eivät saa olla
kirosanoja. Erityisesti bändin megahitti (jos punkbändin kohdalla moista
sanaa nyt tohtii käyttää) New Noise räjäyttää pankin totaalisesti, kun
joka ikinen ihminen yleisössä sekoaa täysin ja teltta on haljeta
liitoksistaan. YleX -teltassa koettiin hienoja hetkiä ja kyseessä oli
ehdottomasti yksi Ruisrockin tämän vuoden merkittävimmistä keikoista.
Refusedin
saatua adrenaliinini virtaamaan on hyvä siirtyä jatkamaan fiiliksen
nostatusta päälavan luo, jossa lavavuoraan aloittelee toinen puhuttu
comeback ja ehkäpä innostavin uutinen musiikkimaailmassa pitkään aikaan.
(Tietysti sen aikaisemmin soittaneen Refusedin jälkeen josta ei keikan
jälkeen voi todeta muuta kuin HUH.) 70-luvun loppupuoliskolla kasattu Pulp nousi kulttisuosioon jo ennen 90-luvun suurta läpimurtoalbumiaan Different Class. Bändien kuten Blurin, Oasiksen ja Sueden
kevereille on siis luvassa aikamoista korvakarkkia kun Pulp saa
yleisöstään tiukan otteen ja villiinnyttää sitä eteenpäin nostalgian
voimin. Käytännössä muita vaihtoehtoja ei tosin edes ole sillä yhtyeen
viimeisin studioalbumi ilmestyi yli kymmenen vuotta sittenpuhumattakaan viimeisimmästä kerrasta kun bändi vieraili Ruissalosssa, joka sekin lieni joskus 90-luvulla.
Törkeän karismaattinen Jarvis Cocker
yhtyeineen tanssittaa täysiin mittoihin kasvanuttaja täysin päälavan
läheisyyteen kokoutunutta festarikansaa rankoin ottein, mutta puhuessani
”törkeästä karismasta” koen tarpeelliseksi painottaa enemmän sanaa
”törkeä” kuin ”karismaattinen.” Lavalla Cocker muistuttaa lähinnä sitä
sukujuhlien höperöä setää, joka villiintyy tanssilattialla täysiin
mittoihinsa (ja sen yli) sekä pitää pyyteettömästi jatkuvia maljapuheita
samalla kun tiukkapipoisimmat pyörittelevät silmiään. Tämä tekee
Cockerista ihanan törkeän, mutta mikä hänestä tekee karismaattisen on
se, että hän tekee tämän kaiken täydellä voimalla, intoa puhkuen ja
ennen kaikkea aidosti. Jarvis Cockerilla on pokkaa, ja se tekee myös
Pulpin keikasta mielenkiintoisen seurata.
Teksti: Joanna Tzortzis
Kuvat: Tiina Salminen & Joanna Tzortzis
Kuvat: Tiina Salminen & Joanna Tzortzis
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti