31.7.2012

Live! Roxette @ Kotkan Meripäivät 27.7.2012

Paikalliset nuoret aikuiset naureskelevat sarkastisesti Kotkan Meripäiville. Junttijuhla, jonka esiintyjäkaarti kokoontuu takavuosien muka-isoista nimistä. Esiintyvät kokoonpanot eivät ole yleensä lähelläkään alkuperäistä, eikä uutta musiikkiakaan olla kuultu vuosiin. Kari Peitsamo löytynee ohjelmalistasta joka vuosi. Huvittuneista kommenteista huolimatta lähes jokaisen paikallisen tie vie Kotkansaarelle meripäiväviikonloppuna - ja tunnelma on kieltämättä sen mukainen.

Vuonna 1986 perustettu ruotsalainen menestystarina Roxette on saanut Meripäivä-lavakavereikseen niin ikään 90-luvulla radioaaltoja täyttäneet kokoonpanot nimeltä Aikakone, Rednex ja Haddaway. Alan miettiä, ovatko kotkalaiset nuoret aikuiset oikeassa. Ei kai - onhan Roxette juuri julkaissut uutta musiikkiakin. ”Toivottavasti ne ei soita mitään uutta”, mutisevat kotkalaisnuoret. Totta. Niin minäkin toivon.

Meripäiväareena on ensi näkemältä täysin turvoksissa. En näe vielä vilaustakaan bändistä, vaikka Sleeping In My Car soi jo. Pelkään, etten pääse tarpeeksi lähelle valokuvien ottamista varten. Vieressäni seisova kolmekymppinen mies sanoo ystävälleen: ”Eteen on pakko päästä viimeistään sitten, kun tulee Fading like a Flower.” Minä kyllä haluan sinne heti.

Tuttuun festaritapaan teltasta löytyy paljonkin tilaa, kun vaivautuu käyttämään sisäänkäyntiä, joka ei ole aivan ensimmäinen. ”Sing along if you know the words”, kehottaa Per Gessle. Ja niin me laulamme. Spending My Timen ensimmäinen kertosäe kaikuu yleisön suusta mahtavana, täysin ilman musiikkia. Minua itkettää. Tämä on mieletöntä!

Roxette kuulostaa edelleen juuri siltä, miltä pitääkin. Uskomattoman tiukkoihin nahkahousuihin sonnustautunut Marie Fredriksson näyttää melkein samalta kuin 20 vuotta sitten. Samoin Per Gessle. ”Vähän vaan ryppyisemmiltä”, lisää seuralaiseni. Pyh, sanon minä.

Kaikki ikäryhmät näyttävät olevan yleisössä edustettuina. Voin vain kuvitella, millaisia tunteita musiikki heissä herättää. Parrakasstetsonipäinen mies laulaa kurkku suorana solistin mukana. Nelikymppinen pariskunta keinuu sylikkäin. Nuori tyttöporukka kuvaa huulet suipistettuina toisiaan kännykkäkameralla.

”This song is actually 25 years old. It took us from the very cold Stockholm to the very warm Hollywood”, spiikkaa Gessle. It Must Have Been Love saa yleisön täysin sekaisin. Ensimmäisen kertosäkeen esittää jälleen yleisö. Bändi taputtaa. Alan miettiä, miksi Gessle hoitaa kaikki välispiikit, kun seuralaiseni kertoo minulle Marie Fredrikssonin kymmenen vuoden takaisesta aivokasvaimesta. Gessle pitää shown kasassa, vaikka Fredriksson on kiistatta illan tähti. Mimmi on edelleen sairaan kovassa vedossa, vaikkei ehkä pääsekään enää lauluissaan yhtä korkealle. Fredrikssonin ääni on kaunis, eikä kertaakaan pelota, etteikö se kestäisi. Järjestysmies kieltää minua ottamasta valokuvaa järjestelmäkameralla liian lähellä lavaa, bändin toiveesta. Myöhemmin kuulen huhuja, että Fredriksson on kieltänyt itsensä kuvaamisen läheltä.

Fading Like a Flower alkaa soida. Mietin miestä, joka vannoi pääsevänsä lavan eteen. Ymmärrän täysin, miksi hän odotti tätä kappaletta niin kovasti. Yhteislaulu saa minut itkemään ja nauramaan yhtä aikaa. Seuralaiseni hakee baaritiskiltä oluen seitsemän euron hintaan. Baarimikko kehuu seuralaiseni paitaa (jonka etumusta koristaa Sopranos-sarjasta tutun Bada Bing -strippiklubin logo ja alastoman naisen siluetti) ja sen kunniaksi ojentaa tälle varsin härskisti kuvitetun 80-luvun pornopelikortin. Krhm. Sellainen festari. Nuorehko herrasmies edessäni taivuttaa nuorta tyttöä rockballadi Crash! Boom! Bang!:n tahtiin. Tyttö nauraa. Toivon, että todistan rakkaustarinan syntyä.

Gessle soittaa yhden soinnun ja lupaa yleisön tunnistavan sen perusteella seuraavan biisin. Yleisö vislaa, huutaa ja taputtaa tahtia raivokkaasti How Do You Do alkaa soida. Meininki nousee kattoon. Tyttöä taivutelleen miehen ystävä on varastanut shown ja juttelee tytön kanssa selvästi flirttaillen. Taivuttelijamiehen on ilmeisen vaikea keskittyä lavalla rokkaavaan Roxetteen, sillä hän vilkuilee juttelevaa paria tämän tästä. Rakkaustarinan sijaan täällä taitaakin syntyä kolmiodraama. Tai tappelu.

Dangerous-biisin aikana Marie Fredriksson yrittää laulattaa yleisöä, muttei onnistu. Tämä ei taida olla suomalaisyleisölle tarpeeksi tuttu veisu. Kaiken lisäksi taivuttelevan miehen ystävä halailee jo tyttöä, ja joku onnistuu nappaamaan minusta kuvan. Mietin hetken miksi, kunnes huomaan ottavani valokuvia keikasta tärkeän näköisenä pressipassi kaulassa ja linssinsuojus päällä. Jee. Gessle esittelee vihdoin bändin. Raikuvimmat aplodit saavat bändin mukana jo 80-luvulta asti ollut rumpali, Säkkijärven polkkaa soittava kitaristi sekä syntikkavehje, jonka on rakentanut Jukka Tolonen, joka on Hurriganesilta ostettu ja jonka sisällä on tarra, jossa lukee ”suomalainen sininen seksikone”. Joyriden aikana yleisöön päästetään ilmapalloja. Mahtava meininki! Valoshow lavalla on upea, ollut koko keikan ajan.

Encorena ruotsalaiset soittavat Listen To Your Heartin, jonka aikana huomaan taivuttelevan miehen päässeen jälleen tanssittamaan tyttöä. Toisena encorena kuullaan The Look. Teltan täyttävä nananananaa-huuto on hajottaa korvani. Vau! Roxette saa ansaitsemansa raikuvat aplodit. Taivutteleva mies poistuu tytön kanssa. Huomaan taputtavani yhtä paljon heille kuin lavalta poistuvalle Roxetelle.

Keikan jälkeen kaksi sälliä (luultavasti jonkun nuorekkaan radioaseman hassuttelevan aamu- tai iltapäiväohjelman juontajat) kertovat, että Rednex esiintyy seuraavaksi. Lattia tyhjenee vessaan tai tiskille karkaavista ihmisistä. Kaiuttimista alkaa soida Deep Blue Somethingin Breakfast at Tiffany’s. Oi kultainen 90-luku.

Teksti ja kuvat: Tiia Rantanen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Palkki

Palkki