Tomas Ledin on minulle yhtä kuin kappale ”Sommaren är kort”. Lisäksi olen vuosien varrella oppinut, että hän on laulanut Abban taustalaulajana, laulanut dueton Abba-Agnethan kanssa sekä mennyt naimisiin kuulun Abba-manageri Stickan Andersonin
tyttären kanssa. Suurinpiirtein näillä tiedoilla varustettuna lähdin
katsomaan Tomas Ledinin ”40 vuotta ensimmäisen levyn julkaisusta”
-juhlakiertueen konserttia Helsingin Finlandia-talolle. Samaan aikaan
vajaan kilometrin päässä Olympiastadionilla valmistauduttiin Madonnan
konserttiin, joten en ollut ihan varma, millainen määrä ihmisiä olisi
Finlandia-talolle tiensä löytänyt, mutta yllätyksekseni ulko-ovella oli
lappu ”loppuunmyyty”. Ja toden totta: sali oli viimeistä paikkaa myöden
täynnä. Yleisön keski-ikä liikkui keski-iän molemmin puolin -
nelikymppisenä taisin olla siitä nuoremmasta päästä… Toisaalta,
juhliihan artistikin tänä vuonna jo 60-vuotissyntymäpäiväänsä.
Keikka
alkoi yksinkertaisesti ilman sen suurempia koukeroita. Valot
himmennettiin, muusikot kävelivät lavalle, valot sytytettiin, ja keikka
polkaistiin käytiin osuvasti ”Festen har börjat” -kappaleella. Sitä
seurasi tiiviissä tahdissa, ilman taukoja, useampia kappaleita Ledinin
materiaalin rokahtavammasta päästä, ja tanakka rokkaavuus sai
(keski-ikäisenkin) yleisön heti mukaan taputtamaan ja liikkumaan.
Lämmittelyvaiheen jälkeen seurasi rauhallisempia kappaleita, mm. ”Vi ska
gömma oss i varandra” sekä ”En dag på stranden”.
Yhtyeen muusikot esiteltiin jo melko aikaisessa vaiheessa, ja syystäkin: lavalla olivat Tomas Ledinin kanssa kitaristi Sebastian Nylund, basisti Ove Andersson, kosketinsoittaja Jörgen Ingeström sekä rumpali Johan Franzon.
Tasapainoinen kokonaisuus taitavia pitkän linjan muusikoita, jotka -
edelleen - selvästi nauttivat ja iloitsivat sekä musisoinnista yleensä
että musisoinnissa juuri tässä ryhmässä. Erityisesti Sebastian Nylundin
kitaransoitto jäi mieleen, paitsi vauhdikkaampien kappaleiden
sähköisissä sooloissa niin myös erityisesti rauhallisemmissa
encore-kappaleissa.
Illan parhaimpiin
esityksiin kuului mielestäni 90-luvulla tehty ”Genom ett regnigt
Europa”, joka groovasi letkeän viipyilevästi. Lopullinen sysäys yleisön
liikuttamiselle oli vauhdikas ”Vi är på gång”, joka sai ihmiset
tanssimaan ja ylös penkeistään. Tämän kappaleen Ledin kirjoitti jo 1983,
ja se on Ruotsissa usein käytetty urheilutilaisuuksissa: mm. vuonna
2006 se oli Ruotsin jalkapallojoukkueen kannustuskappale MM-kisoissa
Saksassa.
Vauhdikkaasta ja
mukaansatempaavasta menosta huolimatta oma suosikkihetkeni konsertissa
oli akustinen tuokio: koskettava ”Blå blå känslor” sai ansaitsemansa
huomion ja kohtelun riisuttuna ja karheanakin versiona, joka tarjosi
myös yhtyeen muille muusikoille hetken lepotauon. Mieleeni jäi myös
Ledinin cover-versio ruotsalaisen muusikon Mikael Wiehen kappaleesta ”Den jag kunde va”.
Loppua
kohden nostettiin taas vauhtia,”Just nu” -kappaleen tahdissa myös
yleisön joukosta valittu nainen pääsi rokkaamaan lavalle. Tässä
vaiheessa strobo-valojen käyttö oli kuitenkin niin runsasta, että osa
lavan tapahtumista jäi havaitsematta. Tuli lähes sellainen olo, että
olisi ollut ensimmäinen kerta, kun niitä päästiin käyttämään, innostus
niiden käyttöön oli niin suurta… Myös äänentoistolle tapahtui jotain
näissä viimeisissä, vauhdikkaimmissa kappaleissa: ainakin parvella laulu
jäi hetkittäin täysin voimakkaasti jyränneen yhtyeen, varsinkin lähes
kolisevana toistuneen rumpusetin, alle. Tilanne onneksi korjattiin
suhteellisen pian. Encore-kappaleina kuultiin ”I natt är jag din”, ”Du kan lita på mig” sekä luonnollisesti ”Snart tystnar musiken”.
Mitä
tästä keikasta, josta ei oikein etukäteisodotuksia ollut, sitten jäi
käteen? Hieman hämmentävä oli esiintymislavan rakenne. Ledin esiintyi
tietysti keskellä eturivissä kitaristi oikealla ja basisti vasemmalla
puolellaan. Takarivissä olivat kosketinsoittaja ja rumpali, väliin oli
jätetty koroke Ledinin hetkittäisille vierailuille. Kokonaisuuden
taustan muodostivat kolme suurensuurta näyttöä, joilla seilasivat
milloin poutapilvet, milloin psykedeeliset kuviot. Mutta aivan lavan
reunoille oli tuotu myös mielestäni taustalle kuuluvia toimintoja. Lavan
oikeassa reunassa oli miksauspöytä miksaajineen, ja vasen reuna täyttyi
”välinehuoltajan”, vai mikä onkaan oikea termi sille henkilölle, joka
huoltaa kitarat ja virittää ne ja ojentaa ne oikeille henkilöille
kitaranvaihdon tullessa kyseeseen, toiminnoista. Arvostan hänen työtään,
kyllä, mutta tuossa lavaratkaisussa hänen toimensa kyllä kiinnittivät
melkoisen paljon huomiota, koska lukuisista kitaranvaihdoista johtuen
hänellä oli todella paljon tekemistä. En tiedä, ehkä tässä ratkaisussa
oli tarkoitus korostaa, että hän, sekä miksaaja, ovat yhtä suuri osa
yhtyettä kuin muusikotkin, mutta hieman rauhaton tuo ratkaisu mielestäni
oli.
Negatiiviselta puolelta mieleen
jäi liiallinen strobo-valojen käyttö sekä järkyttävän kova
äänenvoimakkuus. Olikohan volume-nappia käännetty suuremman areenan
asetusten mukaan?
Positiivisella
puolella olikin sitten enemmän asioita: ilo, aitous ja musikaalisuus
yhdistettyinä piinkovaan ammattitaitoon. Yhtyeen selvästi havaittava
keskinäinen kunnioitus. Yleisön arvostaminen ja huomioiminen. Tästä
muuten Ledin mainitsi myös loppuspiikissään: ”Tämä on pohjimmiltaan
yhteistyötä esiintyjien ja yleisön välillä.” Siihen oli hyvä lopettaa.
- Tupuna -
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti