29.8.2012

Live! Lauri Tähkä Special, Tuure Kilpeläinen & Kaihon Karavaani @ Turun Linnan Juhlat, 25.8.2012

Turun Linnan Juhlien viimeisen illan aloitti Tuure Kilpeläinen & Kaihon Karavaani. Minulla ei ollut bändistä minkäänlaista käsitystä etukäteen, joten yllätyin positiivisesti musiikin alkaessa. Bändi soitti latinovaikutteista iskelmämusiikkia. Tuure Kilpeläisen esiintyminen muistutti välillä Jari Sillanpäätä.


Vaikka lauantai-ilta oli bändille oikein oiva esiintymispäivä, olisin nähnyt heidät mieluummin tanssilavalla kuin festivaalilavalla. Musiikki oli tehty tanssimista varten, ja osa ihmisistä tanssikin katsomon vieressä. Yleisöä oli saapunut hyvin paikalle, ja Valon pisaroita -biisi sai heidät innostumaan. Oma suosikkini keikalla oli Yksinäisen miehen puku. Siinä oli hauskat sanat, ja laulaja villiintyi kappaleen lopussa. Esityksessä nähtiin keikoilla kaipaamaani irrottelua.

Iskelmäbändien ongelma on usein siinä, että heidän riehumisensa ja irrottelunsa vaikuttaa pinnalliselta. Kaikki on liian hallittua. Naiset yleisössä kuitenkin villiintyivät keikan loppupuolella täysin, kun Kilpeläinen näytti, miten lannetta veivataan.

Illan toinen esiintyjä oli vuosia sitten turkulaistunut Lauri Tähkä. Lauri Tähkän & Elonkerjuun keikkoja olen kiertänyt vuosikaudet, mutta tämä oli ensimmäinen kosketukseni herran soolouraan. Tunteeni olivat ristiriitaiset. Olisiko lavalla vielä se sama Lauri, jonka näin vuosia sitten? Keikan aloitus todisti, että lavalla oli samaa tuttua energiaa, vaikka kokoonpano oli eri. Lauri Tähkän persoona ja ääni ovat erittäin tunnistettavia.
 
Kolme ensimmäistä biisiä olivat Lauri Tähkän soolotuotantoa, mutta sen jälkeen hän esitti Pitkät pellot. Oli hämmentävää kuulla tutustabiisistä uudenlainen sovitus. Keikka eteni siten, että joka toinen kappale oli vanhaa tuotantoa ja joka toinen kappale uutta. Uudet sovitukset toivat vanhoihin biiseihin uuden sävyn. Erityisesti mieleeni jäi Tehtaankatu, jonka Lauri lauloi pianon ja haitarin säestyksellä pianon päällä istuen. Tulkinta oli kaunis ja herkkä.
 
Kaikkia vanhoja biisejä ei kuitenkaan ollut sovitettu juurikaan uusiksi, vaan ne kuulostivat samoilta kuin ennen. Näiden kohdalla jäin miettimään, oliko biiseissä muuta eroa kuin viulun puuttuminen. Lauri Tähkä osaa hyödyntää lavaa esiintymisessään täysvaltaisesti. Hän seisoo milloin minkäkin lavaelementin päällä tai kiipeää lavarakenteisiin. Hän pyysi heti keikan alussa myös yleisöä seisomaan ja hyödyntämään vartaloaan. Istuminen tuntuisikin vauhdikkaalla keikalla omituiselta.

Tuure Kilpeläinen & Kaihon Karavaani kutsuttiin välillä lavalle esiintymään Lauri Tähkän bändi kanssa. Oli hauska katsella, miten iso määrä ihmisiä esiintyy ja nauttii lavalla yhtä aikaa. Kaihon Karavaanin lisäksi Lauri keräsi Riittää meillä päiviä -biisiin yleisöstä joukon ihmisiä laulamaan kuorossa lavalla.

Ilta oli täynnä lämpöä ja hauskanpitoa. Yleisömäärät eivät ehkä yllä samalle tasolle, kun Lauri Tähkän & Elonkerjuun parhaimpina päivinä, mutta ainakin bändi tuntuu viihtyvän keskenään. Loputon uho on muuttunut inhimilliseksi ilonpidoksi.

Ja kyllä. Se oli yhä se sama Lauri, jonka lauluun ja esiintymiseen yli kymmenen vuotta sitten ihastuin. Nimikirjoitusjonossa kuultujen kommenttien perusteella niin taisi ihastua moni muukin.

Teksti ja kuvat: Terhi Mahlamäki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Palkki

Palkki