Viime vuoden lopussa
tapahtui jotakin merkillistä - perjantaisin Suomen olohuoneissa
märistiin. Silloin televisioihin ilmestynyt Vain Elämää
rikkoi mystisyyttä suomalaisten artistien ympärillä, kun seitsemän
suomalaista artistia lukittiin Hirvensalmen Satulinnaan tutustumaan
toisiinsa tv-kameroiden läsnäollessa. Silloin ei Negativen
rokkikukkona tunnetun Jonne Aaroninkaan sympaattisen välitön
olemus jäänyt keneltäkään huomaamatta. Muutama kuukausi ohjelman
jälkeen alettiin puhua soololevystä. Kyseessä oli kuitenkin jo
vuosia kytenyt lupaus siitä, että moinen pistetään ulos ennen
kuin 30 ikävuotta pärähtää mittariin.
Nyt, varttia vaille
kolmekymppisen Jonne Aaronin ensimmäinen sooloalbumi Onnen Vuodet
ilmestyy ensi viikon perjantaina 26. päivä ja sen esikoissingle
”Taivas itkee hiljaa” onkin jo soinut radioaalloilla hienosti.
Negative odottaa taka-alalla rauhattomana samalla kun Jonne Aaronin
vuosi on syksyyn asti buukattu täyteen keikkaa – soolona. Itse
löysin tieni Helsingin Circukseen hakemaan ennakkomaistiaisia
tulevasta levystä.
Keskiyöllä Jonne Aaron
astelee lavalle rennon oloisena ikään kuin kyseessä olisi vanhakin
tuttu. (Tavallaan onkin, onhan Negative ollut omien teinihypetysteni
kärkikastia ja näin ollen sydämeeni aina tervetullut.) Yleisössä
nähdään muutoin lähinnä aikuisia kolmenkympin molemmin puolin ja
nuoremmat ovat karsiutuneet pitkälti pois, tosin itse keikkakin on
sallittu vain täysi-ikäisille. Nuoret löydetään ehkäpä
edelleen Negativen keikoilta.
Rempseä tunnelma
syventyy keikan aikana ensimmäistä kertaa kun lavalla soiva tulevan
levyn kappale ”Sininen lintu” kuvailee runollisesti elämää
ja kuolemaa, se vetää salin mainittavan hiljaiseksi ja taitaa
riipaista montaa ihmissielua syvältä. Jonne Aaronin äänessä on
voima ja taika, joka ei varmaan koskaan tule pääsemään täysiin
oikeuksiinsa yhdessäkään nauhoitteessa, se pitää kokea samassa
tilassa.
Herkistely jää
kuitenkin vain pieneen hetkeen kun pian palataan takaisin
positiiviseen fiilistelyyn. Vaikka Jonne Aaronin soolomateriaali
onkin lähempänä perinteistä kotimaista rockia kuin
kansainvälisesti menestynyttä rokkikukkoilua, ovat räävittömän
solistin elkeet silti sen verran hyvin hanskassa, että yleisö
tanssii poikkeuksetta vain ja ainoastaan Jonne Aaronin pillin
tahtiin.
Siis kirjaimellisesti.
Kun Jonne Aaron huokaa unelmoivansa joskus esiintyvänsä
lavatansseissa ja pyytää kansaa valssaamaan, kansa valssaa.
Jälkikäteen lavalta nauretaan kuinka Helsingin Circus muuttui juuri
yhden kappaleen aikana Ruotsin laivaksi.
Hetkeksi Jonne Aaron
levähtää, istahtaa jakkaralle ja kerää bändinsä vierelleen.
Mandoliini nostetaan esiin. Edessä on kesäinen kappale ”Eteenpäin”
jonka yleisökin oppiikin muutamissa sekunneissa Jonnen hyvässä
opissa. Bändin säestämänä täpötäysi Circus laulaa ”eteenpäin,
aina eteenpäin” ja koko hetki on kieltämättä hymyilyttävän
voimauttava. Yhteislaulun voimakkuus on aivan älytön ottaen
huomioon, että koko levy ei ole edes ilmestynyt vielä! Laulu
kuulostaa sen verran hyvältä, että se uusitaan uudestaan
nopeammalla tempolla, ikään kuin juomalauluversiona. Ja jälleen
yleisö laulaa. Kernaasti.
Kun keikka lähenee
loppuaan, on parasta palata takaisin herkistelyn pariin. Kun juurikin
Vain Elämää –ohjelmassa Jonnen tulkitsemana kuultu Kaija Koon
”Kylmä Ilman Sua” pärähtää soimaan, purskahtaa jokainen
yleisöstä joko tunteikkaaseen yhteislauluun tai liikuttuneeseen
itkuun. On vaikea olla ajautumatta tunteiden vietäväksi kun
jokainen karva niskavilloista selkärankaan on pystyssä.
Herkistelylinjalla on
luonteva jatkaa soololevyn esikoissingleen ”Taivas Itkee Hiljaa”
joka sekin tuntuu olevan jo hienosti iskostettu yleisön muistiin.
Hyvä vastaanotto vaikuttaa selkeästi myös esiintyjiin sillä koko
bändi on silminnähden hyvällä tuulella ja hymy on herkässä.
Näin myös Jonne Aaronilla, ja syystä. Debyyttisoolo on käytännössä
löytänyt tiensä jo kansan sydänten sopukoihin ennen kuin se on
löytänyt tietänsä edes kaupan hyllyihin.
Jonne Aaronin tarinassa
on oltava jotakin tähtiin kirjoitettua, sillä on vaikea kuvitella
hänen tekevän mitään muuta kuin tätä. Jonne Aaron Liimatainen
sai toisen nimensä Elviksen mukaan, kasvoi vaikeissa olosuhteissa,
löysi kitaran rinnalleen ja kaksikymmentä vuotta myöhemmin eli
itsekin kuin Elvis. Nyt lavalla seisoo hymyilevä kultapoika ja koko
Suomen Jonne, jonka sisällä kytee kuitenkin ikuisesti
kunnianhimoinen kapinallinen.
Teksti ja kuvat: Joanna Tzortzis
Todella hieno teksti. Lukiessa tuli tunne, että haluan kokea livenä tuon kuvailemasi tunteen ja sen koenkin viimeistään Kaarinassa Saaristo openissa johon minulla on ollut jo tammikuusta asti lippu ostettuna.
VastaaPoista