Brittiläinen new-waven ja elektronisen musiikin uranuurtajayhtye Ultravox julkaisi tänä vuonna Brilliant-albuminsa, ja saapui kiertuellaan myös Suomeen, jossa yhtyettä oli viimeksi kuultu vuonna 2010 Turun ja Helsingin keikoilla.
Ultravoxin
fanit olivat selkeästi odottavalla kannalla sateisena torstai-iltana
18.10 Tavastialla, ja kun yhtye saapui lavalle hieman yhdeksän jälkeen,
suosionosoitukset olivat korviahuumaavat. Keikan aloitti kirkkaassa
valaistuksessa hehkunut uuden levyn energinen nimikkokappale Brilliant, joka tempaisi yleisön heti mukaansa. Ultravoxin hyväntuulinen keulahahmo Midge Ure
osasi ottaa yleisönsä alusta alkaen skottilaisella charmillaan ja
moitteettomalla laulullaan. 59-vuotias Ure oli kaikinpuolin hyvässä
vedossa ja selvästi innoissaan yleisön lämpimästä vastaanotosta. Yhtye
saapui lavalle mustiin pukeutuneena, Uren erottuessa muusta ryhmästä
tyylikkäässä miesten puvussa, punainen kravatti kaulassaan.
Soitto
toimi nelihenkisellä yhtyeellä varsin saumattomasti. Ultravox tarjosi
innokkaalle yleisölleen mahtipontista äänivallia ja tarttuvia
syntikkasoundeja. Yhtyeen vaikutusta ei käy kieltäminen esimerkiksi
nykybändien Musen tai Killersin kohdalla. Kosketinsoittaja Billy Currie
taikoi syntetisaattoreistaan tunnusomaisia ja tavaramerkiksi
muodostuneita sävelmaailmojaan ja Midge Ure tykitti vuoroin rouheasti
sähkökitaralla ja seuraavassa hetkessä syntetisaattorien takana. Myös
komppiryhmä toimi varsin komeasti. Vähäeleinen Billy Currie poistui
syntikoiden takaa muutaman kappaleen kohdalla lavan etualalle soittamaan
viulua, mikä toi mukavan lisämausteen musiikkiin ja saattoi yllättääkin
ne, jotka olettivat että esimerkiksi Vienna-hitin viulusoolo olisi soitettu syntetisaattorilla.
Yleisö
sai kuulla kattavan kokonaisuuden uusia kappaleita ja vanhoja hittejä
lähes parituntisen keikan aikana. Keikan alussa kuultiin Brilliantin jälkeen New Europeans, jonka aikana yhtyeen basisti Chris Cross
siirtyi basson takaa koskettimien ääreen ja Billy Currie soitti
taidokkaan soolon ja yleisö oli innoissaan. Kolmantena kappaleena
kuultiin mystinen Mr.X, jonka aikana Currie soitti viulua.
Suurimman suosion saavuttivat yhtyeen vanhempaan tuotantoon kuuluvat kappaleet, kuten Vienna, Dancing with Tears in my Eyes sekä Hymn,
jonka aikana Ure tempaisi yleisön yhteislauluun. Keikan loppupuolella
lavan etualalle tuotiin kolme snare-rumpua ja Ure, Currie ja Cross
pääsivät vielä nostattamaan tunnelmaa entisestään rumpujen soidessa
mahtipontisesti kappaleen loppupuolella valoefektien lisätessä
vaikutusta. Ennen Sleepwalk-kappaletta Ure intoutui
jutustelemaan yleisölle ja sanoi yhtyeen soittavan ”vanhan koulukunnan
elektronista rokkia”, ja Ultravox sai jälleen uuden genre-kuvauksen
lisää, jolla määritellä yhtyeen soundia.
Yhtye
antoi intensiivisen illan aikana dramaattisen musiikin olla pääosassa
ja valaistus oli karsittu melko vähäeleiseksi, joskin se oli saatu
toimimaan hyvin yhteen musiikin rytmityksen kanssa.
Kaiken
kaikkiaan ilta oli hieno ja nostalginen katsaus Ultravoxin
monipuoliseen, paikoin myös yhteiskunnallisesti kantaaottavaan,
tuotantoon ja osoitti, että bändi on osannut uusiutua varsin
taidokkaasti vuosien saatossa säilyttäen omaleimaisen soundinsa kirkkaan
terän.
Teksti ja kuvat: Pamela Kilpeläinen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti