Kaisaniemessä järjestettiin lauantaina
16.6. yksipäiväinen rockin klassikkoartisteja ja sellaiseksi pyrkiviä
tuoreempia tulokkaita esittelevä festivaali.
Päivän
helle väistyi viileän tuulen tieltä ja taivas muuttui koko ajan
pilvisemmäksi. Väkeä oli kertynyt hienosti paikalle, ei tosin
sietämättömäksi tungokseksi asti, sillä missään vaiheessa ei hyvin
järjestetyllä festarilla tarvinnut jonottaa kovinkaan kauan juoma- tai
bajamaja-jonossa. Suurin osa yleisöstä taisi olla yli kolmekymppisiä, ja
sen takia meininki olikin suurelta osin todella hillittyä.
Pakistanilaissyntyinen britti Rumer, ristimänimeltään Sarah Joyce, on julkaissut kaksi levyä. Vuonna 2010 ilmestynyt Seasons Of My Soul
myi Englannissa kuudessa viikossa platinaa. Esikoislevyllään hän tuli
nopeasti suuren yleisön tietoisuuteen. Toukokuussa julkaistu Boys Don’t Cry sisältää Rumerin tulkintoja eri miesartistien kappaleista.
Nykymusiikissa
on todella paljon laulajanaisia, joiden esiintyminen nojaa
ulkomusiikillisiin seikkoihin, näyttäviin paljettiasuihin ja
dramaattisiin tanssikoreografioihin. Sympaattisen Rumerin esityksessä
olennaisin asia olivat hänen vaivattomasti soivan lauluäänensä luomat
tunnelmat. Hänen esiintyjäpersoonallisuutensa oli virkistävästi
naapurintyttömäinen, lähes vastakohta Lady Gagan, Madonnan ja Rihannan kaltaisille sensaatiohakuisille hahmoille.
Rumeria verrataan paljon The Carpentersien Karen Carpenteriin,
ja heidän ääntensä samankaltaisuus on todellakin ällistyttävä. Rumerin
musiikki nojaa tyylillisesti eniten 60- ja 70-lukujen souliin. Uudella
levyllä on myös aiempaa enemmän kantrivaikutteita.
Keikalla kuultiin enimmäkseen uuden levyn lauluja. Heti ensimmäisten laulujen joukossa kuultiin hitit Slow ja Aretha.
Ajoittain tuntui että bändin taitavat soittajat voisivat tulla enemmän
esille, niin hiljaista ja tasaista oli Rumerin tunnelmallisten vokaalien
säestys paria hienoa foni- ja kitarasooloa lukuunottamatta. Yksi
vaikuttavimmista kappaleista oli pelkän pianistin säestämä Neil Young-cover A Man Needs a Maid. Rumerin tulkinta surullisessa laulussa oli todella vangitsevaa.
Hyväntuulinen Sting aloitti oman shownsa All This Time-kappaleella. Kuudenkymmenen vuoden ikä ei pahemmin miehen lauluäänenpuhtaudessa
ja voimakkuudessa kuulunut. Stingin yhtye oli odotetusti iskussa.
Stingin kokoonpanot ovat aina olleet loistavia, eikä tämäkään bändi
ollut poikkeus. Kyseessä oli paluu yksinkertaisempaan meininkiin
Symphonicities-kiertueen jälkeen. The Best Of 25 Years-kokoelma ilmestyi
viime syksynä, ja keikkaa oli mainostettu hittikimarana.
Olen
kuullut joskus rokkipoliisien arvostelleen Stingin yhtyeitä
tietynlaisesta soitollisen särmikkyyden puutteesta, koska hänen
käyttämänsä muusikot ovat teknisesti niin taitavia. Itse nautin
suunnattomasti soiton sujuvuudesta ja laadukkuudesta. Vinnie Colaiuta on Stingin mukaan maailman paras rumputaiteilija. Kitaristi Dominic Miller
on tehnyt Stingin kanssa yhteistyötä jo vuodesta 1990 alkaen, ja sen
todellakin huomaa. Huomion varasti useaan otteeseen virtuoosimaisilla
sooloillaan 26-vuotias viulisti Peter Tickell, jonka
soitossa kuului paitsi raivokkaita rockvaikutteita, myös
kansanmusiikillisia elementtejä. Jazzvokalistinakin tunnetun
taustalaulaja Jo Lawryn ääni yhdistyi Stingin ääneen saumattomasti. Erityisen hienolta kuulostivat Hounds of Winterin korkeat osuudet.
Sting sai ihmiset laulamaan heti lujaa Englishman In New Yorkin aikana. Yhdeksän tuhatta katsojaa tuntui viihtyvän leppoisasti keikan loppupuolella alkaneesta sateesta huolimatta. The Police-bändin faneja hemmoteltiin seitsemällä biisillä. Näistä hienoimpia olivat mielestäni Driven to Tears upeine viulusooloineen ja Message in a Bottle, jossa Stingin vokaalit kuulostivat voimallisen kirkkailta.
Kappaleiden
sovitukset noudattivat suurelta osin uskollisesti alkuperäisiä
levyversioita. Sting on venyttänyt populaarimusiikin rajoja niin monen
eri genren vaikutteilla, että olisin odottanut muutamaa rohkeammin
erottuvaa sovitusta.
Torvisektiota kaipasin I Hung My Head-biisissä, koska en ole ikinä ollut synabrassien suurin ystävä.
Bändi
groovasi keikalla erinomaisesti, samalla virtuoosimaisen tarkasti ja
irtonaisen rennosti. Ehkä siksi oli lähes liikuttavaa huomata
kosketinsoittaja David Sanciousin ja Stingin soittavan samanaikaisesti eri sointuja muutaman tahdin ajan Love is Stronger Than Justice-kappaleessa. Soittomokat nimittäin ovat todella harvinaisia Stingin keikoilla.
BIISILISTA:
1. All This Time
2. Every Little Thing She Does Is Magic
3. Englishman in New York
4. Demolition Man
5. I Hung My Head
6. Driven to Tears
7. Fields of Gold
8. Message in a Bottle
9. Shape of my Heart
10. Love Is Stronger Than Justice (The Munificent Seven)
11. The Hounds of Winter
12. Never Coming Home
13. Desert Rose
14. King of Pain
15. Every Breath You Take
16. Next to You
2. Every Little Thing She Does Is Magic
3. Englishman in New York
4. Demolition Man
5. I Hung My Head
6. Driven to Tears
7. Fields of Gold
8. Message in a Bottle
9. Shape of my Heart
10. Love Is Stronger Than Justice (The Munificent Seven)
11. The Hounds of Winter
12. Never Coming Home
13. Desert Rose
14. King of Pain
15. Every Breath You Take
16. Next to You
Teksti: Kaisa Karttunen
Kuva: Sting - Norman Jean Roy
Kuva: Sting - Norman Jean Roy
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti